* Kolmas päev Varkalas.
Eile õhtul enne
magamajäämist otsustasin, et mina seda rannas vedelemist enam teistega koos
kaasa ei tee. Mul on lamatised ja päiksepiste väga kiired tulema.. Mina tulin
siia seiklust otsima.. Magada ma võin suvel Haapsalu rannas ka :-) Tehtud –
tehtud ütleb vanarahvatarkus.
Minu äratus on hommikul
kell kuus, et jõuda 6.50 rongile Allepeysse, mis asub umbes 100 km kaugusel.
Varajane ärkamine pole olnud kunagi minu tugev külg, aga vajadus adrenaliini
järgi sunnib takka ja 6.15 astun hommikuhämaruses välja oma bambushütikesest ja
võtan suuna rongijaama poole. Väljas on mõnusalt hämar, puhub soe tuul ja
kuskil taamal häälitsevad papagoid. Kitsastel kõrvaltänavatel pole liikumas
ainsatki hingelist. Kui päeval käib siin aktiivne seltsielu nagu sipelgapesas,
siis nüüd jääb vaid ainult imestada, et kuhu see rahvamass on suutnud end
ööseks peita.
Peale mõneminutilist
jalutuskäiku nii vaiksetel tänavatel poeb hinge väike kartus, et kas ma nii
varahommikul üldse leian kedagi, kes mu jaama ära viskaks. Päeval tuleks riksamehi
kahe käega laiali ajada ja nüüd on kõik haihtunud. Jalutan veel.. asi kipub
juba kriitiliseks muutuma. Mõni riksamees sõidab küll mööda, aga nad on juba
kliendiga. Jalgsi ma jaama ei jõuaks. Selleks on jaam liiga kaugel. Õnneks
meenub mulle, et rannapromenaadi lõpus on suur parkla, kus vähemalt päevasel
ajal on igasugu liikurvahendeid: jalgrattarikšadest taksodeni. Võtan suuna juba
üsna kiireks muutunud sammul sinna. Parklast leian eest ühe ainsa rikšamehe,
aga sellest mulle ju piisab :-). Kui päevasel ajal ei maksaks ma raudteejaama
otsa eest rohkem kui 50Rs, siis nüüd nõustun ma üsna kiirelt tema poolt pakutud
60Rs summaga. Ma maksin 2,5 krooni! Tavapärasele hinnale lisaks, aga olgu tal
hea päev :-).
Raudteejaam on
ootuspäraselt rahvarikas. Kuidagi õnnestub mul kassaluugi juurde trügida.. see
polnud lihtne ettevõtmine, aga oma õnnetuseks saan kassaluugist vastuse, et
pileteid ei ole. Ma ei usu oma kõrvu. Alles eile õhtul vaatasin netist järgi,
et rongile on 800 vaba kohta… Kordasin oma küsimust teises sõnastuse veel
korra, lootes, et äkki ta mõistis mind valesti ja ta ulatab mulle päästva
pileti, aga vastus on endine. Jäin hetkeks üsna nõutult kassaluugi juurde
passima. Selle vastusega ei olnud ma arvestanud. Eneselegi märkamatult olin
rüseleva rahvamassi poolt luugi juurest eemaldatud. Seisin omaarust nagu
totakas nõutult keset raudteejaama. Ma ei lähe ju tagasi magama..
Järsku sikutab mind
varukast üks valgenahaline nägus seljakotiga näitsik ja küsib, et äkki mul
oleks talle 500 kohaliku raha peeneks vahetada. Puistan oma rahakoti sisu, aga
vahetada ma talle ei saa. Vestlust arendades uurin, et milleks või kui palju
tal peenikest vaja oleks. Ütles, et 60Rs. Peab rikšamehele maksma ja rikšamehel
pole tagasi anda. Surun talle pihku sajase ja ütlen, et võtku niisama. Tulgu
tal ilus päev. Tüdruk ajab silmad suureks, kokutab natuke, kuid siiski võtab
raha ja lippab suu kõrvuni oma teed. Tundub, et ta sai õnnelikuks. Ja minulgi
oli päris hea tunne, et sain kedagi aidata.. Hm, tegelikult mul oma probleem veel lahendamata.
Sean sammud rongijaamast
välja ja üritan ära arvata, kus siin linnas võiks bussijaam olla. Minu
selgeltnägemise võime ei ole hommikuhämaruses veel päris ärganud ja pean
kindlamaks viisiks määratleda mind ümbritsevast rahvasummast kas ametnikke,
politseinike või lihtsalt teistest paremini riietuvaid inimesi, et nendelt
suunda küsida. Selline inimeste määratlus aitab mul välistada hetkel soovimatut
jama nagu kerjused, kaupmehed, riksajuhid.. viimased veaks sind ju kasvõi kolm
sammu kukil, et sinult su raha kätte saada :-). Oma informaatorilt saangi
teada, et kohalik bussijaam on raudteejaama vastas asuv tühermaa.
Mul on vaja olla hiljemalt
kell 10 Allepeys. Selleks on vaja läbida 100km ja aega on kolm tundi. Euroopa
mõistes on ju aega rohkem, kui piisavalt, aga kohalikke olusid arvestades olen
ma ajahädas. Liigun bussijaamas seisvate busside vahel ja küsitlen kõiki
bussijuhte, kes sealt parasjagu läbi sõidavad. Tulemusteta. Ma ei saa ühtki
abistavat vastust või vihjet, mis mind edasi aidata võiks. Järjekordselt pean
tõdema, et mu pulss tõuseb ja ajavaru järjest kahaneb, aga soov vete peale
pääseda on tugevam ja ma ei anna alla. Kummalisel kombel naudin ma tekkinud
situatsiooni kogu raha eest. Seda lahedat peataolekut ja ise-endaga hakkama
saamist ma ju siia Indiasse otsima tulingi :-)
Peale mõningast
tulemusteta risküsitlust olen ma veendunud, et bussijaam on selle küla kõige
mõttetum koht ja ma pean midagi muud välja mõtlema. Võtan koha sisse bussijaama
ja raudteejama vahelise maantee ääres ja püüan oma kujutlusvõimet ja säravat
mõistust appi võttes määratleda põhja - lõuna suuna ning hakkan uurima et äkki
mõni põhja suunas liikuv buss viiks mind soovitud kohta. Enamuselt saan
vastuseks ebamäärase peaga võbistamise, mis muud kehakeelt lugedes tähendab
siiski eitust. Olen juba 25 minutit oma seatud graafikust maas ja otsustan
vähendada panust. Uuelt saabuvalt bussijuhilt uurin ma, et ega ta juhtumisi
Kollamisse ei sõida. See on koht, kus ma plaanisin oma päevase paadisõidu
lõpetada, aga ma võin ju ka ringi teistpidi teha. Selleltki bussijuhilt saan
vastuseks selle kummalise peavõbistamise, aga näoilmest tundus, et nagu natuke
sõidaks... Hüppan igaks juhuks bussi ja küsin ka konduktorilt. Konduktor ei
vasta midagi, aga müüb mulle pileti. Teen sellest omad järeldused. Endale
üllatuseks leian bussis vaba koha istumiseks ja sõit võib alata. Hinges on
väike lootus, et kui kiirelt liigume, siis ehk Kollamist panen bussiga edasi
Allepeysse.
Minu suureks rõõmuks buss
suisa tuiskab madallennul mööda kitsaid külatänavaid. Tundub, et roolis on
sündinud rallimees, kes loob sõitjatele meeleolu, et me oleme justkui
rallimängus ja meil kõigil on kasutada kolm elu. Kohati jääb mulje, et gaas on
tal suisa põranda külge kinni kiilunud ja ta sõidab kasvõi rattad alt ära, aga
aukude kohal ta hoogu maha ei võta. Kujutan ette, kui kadedad mu reisikaaslased
oleks, kui nad vaid teaks, kui lahadat sõitu ma selle suure rauakoluga teen.
Ühtäkki buss pidurdab nii järsult, et arvatavasti kõik, kes püsti seisid on
nüüd bussi eesotsas ninaga vastu esiklaasi. Uskumatult head pidurid, eriti, kui
arvestada et nende olemasolus ma siiralt kahtlesin. Upitan ennastki oma istmelt
natuke ülespoole, et näha meie äkkpidurdamise põhjust. Peale tolmu hajumist,
selgub, et kitsal külateel on kaks kanget kokku saanud. Meie vastas on täpselt
samasugune trellitatud aknaavadega, ilma klaasideta päevinäinud buss. Tegelt on
mõlemad bussid oma väljanägemiselt sellised nagu oleks neid äsja Emexist
ärandatud.. Õnneks jäi hetkel halvim olemata. Kuid meil tekkis uus probleem.
See rallirada ehk tänav on nii kitsas, et ned kaks emalaeva teineteisest
kuidagi mööda ei mahu. Nüüd läheb natuke aega – nagu ütleb üks vana
telereklaam. Loomulikult ei saada kohe kokkuleppele, kes peaks tagurdama
hakkama. Seekord jäi peale teise bussi ralliekipaaz, sest tundus, et väitluse
käigus lisaargumendina kasutatud bussisignaal oli neil tugevam. Mõne aja
möödudes võis ralli külatänavatel jätkuda. Bussijuht loeb mu mõtteid ja
pingutab, et kaotatud aega tasa teha..
Suur oli mu pettumus, kui
järsku tundsin ära ühe tuttava moššee, mida ükspäev hulkudes Varkala külaservas
nägin. Me olime 45 minutit hullumeelselt kihutanud ja nüüd selgub, et me pole
oma külast kaugemale saanudki. Nüüd kõnetasin ka oma pinginaabrit, et kas
see buss ikka sõidab Kollamisse või mitte. Ei.. see buss ei lähe Kollamisse –
saan ma vastuseks, aga lohutav on kuulda, et ma saan sinna, kui mõne aja põrast
ümberistumise teen. Õnneks läheb mu pinginaaber seal ümberistumispunktis kooli
ja ta võib mulle näidata kuhu ma minema pean. Lisaks saan ka teada, et ma valge
inimesena oleks pidanud raudteejaamas küsima piletit n.ö. alamasse klassi, kus
kindlasti kohti oleks olnud. Neil on seal komme valgeid inimesi panna ainult
puhastesse ja konditsioneeritud vagunitesse ja on võimalik, et need oli tõesti
läbi müüdud, aga ülejäänud 80% rongist võis tühi olla, aga neid kohti nad
tavaliselt valgete inimestele ei paku, kui just ei küsita.. Jälle targem.
Üsna varsti palub
koolipoiss mul enda järel bussist väljuda ja näitab mulle järgmist, esmapilgul
mitte midagi ütlevat tänavanurka, kus ma peaksin endale uut bussi püüdma. Tänan
viisakalt ja sean sammud näidatud suunas. Loomulikult ei ole siin mingit
peatuse märki võimalik tuvastada. Pigem leian ma enda ümbert kõike muud
indiapärast, aga ei midagi sellist mis võiks mind minu teekonnal edasi aidata.
Mul jääb üle vaid usaldada koolipoisi soovitust ja jään seisma kohas, mis
tundus ootamiseks kõige mugavam. Peale mõningast ootamist tõepoolest tuleb üks
buss. Kahjuks tema soovitud kohta ei sõida. Siis tuleb üks tilluke mikrobuss,
milliseid siin varem eriti näinud ei olegi. Igaks juhuks ikkagi küsin ka tema
teekonna kohta. Lõpuks ometi ütleb bussijuht täiesti selges inglise keeles, et
tema saab mind aita. Lahe. Jõuan üsna ruttu soovitud kohta – Kollamisse. Tore
on küll kohal olla, aga lõpp-peatusena ootasin ma pigem mingit bussijaama või
suuremat peatust. Bussisit väljudes leian ennast keset tiheda liiklusega
linnatänavat. Nüüd peaks taas tormama kuhugi suunas, aga kuhu.. Allepeysse,
esialgselt plaanitud paadisõidu alguspunkti ma enam ei jõua. Järelikult stardin
Kollamist paadiga Allepeysse ja eks siis õhtul vaatab kuidas tagasi saab..
Edasiseks mõttetegevuse soodustamiseks otsustan teha hommikusöögiks mõned
banaanid. Neid müüakse siin ju kõikjal. Jalutan lähimasse kastilaudadest ja
õlgedest kokku klopsitud R-kioskisse ja nõuan paari banaani ja miskit juua.
Müüja vahib mind nagu aiaauku ja ega ta mu jutust aru ei saa. Õnneks astub ligi
üks üsnagi soliidne härrasmees – isegi euroopalikus mõistes hästi kasitud mees
ja vahendab mu soovi müüjale. Banaanid käes, tänasin teda abi eest. Mees ei
kiirustanudki lahkuma. Jäime veel paar sõna juttu vestma ja rääkisin talle oma
päevaplaanist. Seekord kehtis reegel, et kus häda kõige suurem, seal abi kõige
lähem. Mees oli nõus mind paatide juurde ära viima ja et see koht polegi üldse
kaugel. Vaatan talle hetke nõutult otsa, sest tasuta lõunaid ei ole ju olemas.
Mees luges ridade vahelt mu umbusku ja võttis taskust oma visiitkaardi ja
tutvustas ennast üsnagi ametlikul moel ja ütles, et teda võib usaldada. Minu
laia naeratuse saatel asume jalgsi teele. Ise küll mõttes mõeldes, et oh mind
lihtsameelset, kuid teisalt on see siiski kiireim viis oma päevaprogrammiga
jätkamiseks. Tegelikult oli täitsa mõnus taas suhelda inimesega väljaspoolt oma
kultuuriruumi. Umbes 15 minuti pärast olimegi juba paatide juures.
Mees juhatab mind suisa
kättpidi piletikioski leti äärde ja näitab hiljem kuhu paati ma minema peaks.
Kell on praeguseks alles üheksa hommikul ja mul on veel tunnike paadi
väljumiseni. Valin paadis istekoha ja sean end mugavalt sisse. Väljumist
oodates koguneb vaikselt rahvast. Vahin niisama ringi ja naudin hommikupäikest.
Kuna mul tuleb siin paadis veeta järgmised kaheksa tundi, siis otsustasin enne
väljumist teha veel väikse eine. Jalutan piki sadamaäärset tänavat ja ei suuda
otsustada millisest roka-august süüa tellida. Nii ma siis uudistan ja mekin,
mida head pakutakse. Siin ju ei eksisteeri mõistet kauplus, toidupood või
kaubamaja.. siin on kõikjal üks laialivalgunud turg. Lõpuks leian endale
munapirukad. Välja näevad nagu pirukad. Salamahti ma ka loodan, et piruka
maitse oleks ka nagu oleks pirukasse pandud muna.. jõuan oma sisseostudega
tagasi paati. Lõhn on mõnus ja otsustan ühe piruka kohe pintslisse panna..
Näole tuleb lahe naetatus, kui pean tunnistama, et välimus oli petlik ja olen
väikse üllatuse osaliseks saanud. Ma ei julgeks väita, et see, mis pirukas oli,
omaks sarnasust munaga.. ma pigem ütleks, et see oli mulle veel tundmata
maitsekogemus ja maitse oli huvitav.. natuke käis see roheline pasta mul suus
ringi, aga eeldasin, et see ehk mind ei tapa ja sõin ära ka kõik teised pirukad
:-)
Varsti eemaldus paat kaldast ja reis algas.. Paadisõit vastas mu ootustele. Kõik oli täpselt nii nagu ma olin seda endale ette kujutanud. Oma kohalt paadikatuselt sain ma ka lahedalt pilti teha. Jõeäärset palistasid palmisalud. Inimesed jõeäärsetes külades tegid oma argitoimetusi, lapsed jooksid mööduva paadiga kaasa ja nõudsid valjuhäälselt kommi ja pastakaid. Huvitav, kui palju neil juba pastakaid kodus on.. Puude varjus sädistasid kirjud papakoid. Ilus on siin. Soe, päike paistab… paat liigub vaikselt popsudes jõekohale kooldunud palmide alt läbi. Vees näen ringi ujumas milli-mallikaid, mis on suured nagu Selveri kilekotid :-) Loodus on siin võrratu. Selline äraütlemata hea tunne on olla täiesti üksi, kohas kust mitte keegi mind otsida ei oskaks. Aeg võiks siin nüüd peatuda, siia võikski jääda..
Paraku saab iga hea asi
ükskord otsa ja lõpeb ka minu paadireis. Paadist välja astudes on tunda kergelt
tasakaalu häireid. Ikkagi päev loksumist seljataga. Otsides paadi juurest
"teed välja" , tuleb läbida kohustuslik kadalipp kaupmeestest, kes
turistidele igasugu manti müüa üritavad. Õnneks on mul vist annet neid vältida
ja piirdun vaid küpsetatud banaanide ja väikse piimakohvi laksuga, mida nad oma
väiksestest armsatest savinotsikutest pakuvad. Jõudes majade vahelt välja mingi
maantee äärde, pean ma konstateerima fakti, et taaskord pole mul õrna aimugi
kus ma olen. Allepey see kohe kindlasti ei ole. Pigem on see mingi linnast
väljas asuvate maanteede ristmik. Ma vist olen juba maininud kui hea tunne on
olla endalegi teadmata kadunud :-) Ma võin sellest tundest sõltuvusse sattuda
:-) Kahjuks pole mahti kaua mõnuleda ja uurin teeservas kükitavatelt karjalt
unelevatelt meestelt, et kus suunas lähim raudteejaam on. Nad siis seletama, et
sõltub, kus ma minna tahan. Seletan, et Allepey raudteejaama otsin ja sihtpunkt
on Varkala. Nad soovitasid selleks võtta mul buss ja sõita käega näidatud
suunas umbes 10km ja sealt edasi uurida, kuidas edasi saab. Ahnii. See oli nüüd
küll lihtne soovitus. Arvestades, et ma ei tea, kus ma praegu olen ja kus on
see koht, kus ma peaksin maha minema. Samal ajal tuleb piki maanteed üks
ülerahvastatud monstrum, mida nad järjekindlalt bussiks kutsuvad.. Mehed
ütlevad, et see pole minu buss. See buss sõidab Kollamisse. Aga see on ju koht
kust ma hommikul startisin. Cool. Raban oma väikse seljakoti ja torman bussi
poole, jooksupealt veel meestele lehvitades.
Kuidagi ma sinna
ülerahvastatud bussi mahutun. Vaatan kella. Tulenevalt varasemast
bussisõidukogemusest, tean et see 80km lõik võtab mul nüüd umbes 2,5 tundi
aega. Siin lõuna – indias liiguvad bussid, oluliselt kiiremalt kui põhja -
indias :-) Need kaks pool tundi
sõitu on üsna nüristavad, sest ma olen pikka kasvu, akendest midagi välja ei
näe ja pean piirduma vaatega, mis avaneb bussi katuse all. Väljas hakkab
vaikselt hämarduma. Sõidu lõpu poole üritan siiski kuidagi küürutada, et mitte
oma peatust maha magada. Indiale omapäraselt on kõik need
80km teed üks suur linn ja väga raske on aru saada kus miskit algab või lõppeb.
Ainsaks orientiiriks on kõikjal laiuatavad reklaamplakatid, kust võib proovida
midagi välja lugeda ja oletusi teha. Kollami bussijaama jõudes on juba üsna
hämar. Väljudes küsin bussijuhilt, et milline siin bussijaamas võiks olla buss
Varkalasse. Ta ütleb üsna veendunult, et Kollamist Varkalasse bussi ei käigi.
Mul on vaja läbida veel viimased 25km. Uurin oma taskumärkmikust, et rong siist
linnast läheks 1,5 tunni pärast. Nii pikalt ei viitiks passida. Lähen
bussijaama sisse ja nõuan bussi Varkalasse. Selgub, et tõepoolest ei lähe
Varkalasse ühtegi otsebussi. See seletab minu hommikust janti bussidega :-).
Nüüd, kus väljas on juba pime, ei taha ma seiklema hakata. Aga tegelikult on
mul savi, mis edasi saama hakkab. Elu on ju seiklus ja kiiret pole mitte
kuhugi. Võtan suuna hoopis ühe müügimehe poole, kes oma väiksel lõkkel õhtust
kohvi keedab. See on just see, mis mulle hetkel head võiks teha.. Istun selle
mehe juurde maha, et veidi ringi vaadata ja nautida õhtust tänavaaskeldust.
Minu juurde tuleb taas mu endine bussijuht ja küsib, et äkki ma tahaksin hoopis
rikšaga Varkalasse minna. See maksab küll kordades rohkem, kui bussi või
rongiga, aga oleks täiesti arvestatav alternatiiv.. Mõtlen viivu ja jään
nõusse. Tegelikul on ju seegi küsitud summa suht olematu ja ma võin seda endale
lubada :-)
Sätin ennas mõnusalt
laiale riksa tagaistmele. Teoreetiliselt peaks ma nüüd isegi ju kiiremini
tagasi saama kui bussi ja rongiga, aga.. Juba esimesel tänavanurgal satume
keset mingit paraadi ja edasi liigume nendega samas tempos. Olles nii juba
umbes 20minutit liikunud. Märkab mind üks politseinik, kes jookseb rikša ette
ja hakkab kiirel sammul meile läbi rahvasumma teed rajama. Olen äärmiselt
liigutatud. Omaarust olen täiesti tavaline (valge)inimene ja sellist
erikohtlemist ei vaja, aga väike uhkus hinge poeb ikka. Lõpuks oleme vabanenud
kolonnist ja rikša lisab tempot. Varkalasse jõuame rongiga üheaegselt. Hotelliväravas
peatun veel viivu. Taas on üks vahva päev Indias lõpule jõudmas.. Hotellist
leian oma reisikaaslased, kellega koos suundume rannapromenaadile õhtusöögile.
Muidugi oleks võinud ju
koduses eestis veeta tunde oimetuna teleri ees, õllepudel käes, sügada m..idagi..
Selline ta siis oli.. päev
Indias.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar